Основі поняття надійності транспортних засобів
Транспортний засіб складається з окремих елементів: агрегатів, механізмів, систем, вузлів і деталей, які можуть знаходитись в наступних станах:
«справному – несправному»,
«працездатному - непрацездатному»,
«граничному».
Перехід об’єкту з граничного стану в справний називається ремонтом, а з непрацездатного стану в справний – відновленням.
Пом’яте крило автомобіля – це пошкодження і він несправний, але при цьому працездатний. Виплавлений підшипник колінчастого валу – це відмова і автомобіль є несправним і непрацездатним.
Відмова – повна або часткова втрата працездатності об’єкта, за якої він не може виконувати заданих функцій в межах встановлених експлуатаційних параметрів.
Випадкові (~50%) і систематичні (~50%) відмови.
Випадкові відмови реалізуються в процесі експлуатації об’єкта, а систематичні – в процесі розробки і виготовлення об’єкта.
Систематичні відмови: конструктивні, технологічні і експлуатаційні.
Надійність – це властивість об`єкта виконувати задані функції, зберігаючи у часі значення встановлених експлуатаційних показників в заданих границях.
Надійність складається з 4 – х основних властивостей:
а) безвідмовність – властивість об`єкта безперервно зберігати працездатний стан в межах визначеного часу (т.з. наробка на відмову);
б) довговічність – властивість об`єкта зберігати працездатність до граничного стану з необхідними перервами для виконання ТО і ремонта;
в) ремонтоздатність – властивість об`єкта, яка заключається в пристосованості до виявлення і попередження причин виникнення відмов, до ремонту і технічного обслуговування.
г) зберігаємість – властивість об`єкта зберігати показники якості протягом строку зберігання або транспортування, а також після них.
Багаточисельні спостереження за характером відмов транспортних засобів свідчать про наступні орієнтовані розподіли відмов по їх типу:
- руйнування тіла деталей – 30 %; (поломки);
- руйнування поверхні деталей – 47 % (зноси);
- функціональні відмови – 13 %
- порушення взаємного положення деталей – 3,0 %
- відмови від впливу середовища (корозія, старіння, отвердіння тощо – 70 %)
Разом: 100 %
Як видно з наведених статистичних даних найбільша кількість відмов пов`язана із зносом (47 %). При цьому реалізуються наступні види зношування: окісне, деформативне, утомлене, абразивне, фретінг – корозія та їх сумісні прояви.
Збирання і обробка інформації про надійність транспортних засобів в експлуатації роблять для того, щоби мати дані, необхідні для удосконалення конструкції, технології їх виготовлення, правил і методів експлуатації і ремонту, а також для атестації продукції і контролю показників надійності.
Для досягнення заданої надійності об`єкта необхідно знати характер розподілу відмов за пробігом або часом як випадкових подій. Серед багаточисленних законів розподілу відмов на транспорті найбільш вагомими і імовірними є:
- закон нормального розподілу (закон Гауса);
- логарифмічно – нормальний закон;
- експоненціальний закон;
- закон Вейбула – Гнеденко.
Експерт - автотехнік Науменко В.В.