Масла і мастила
1. Призначення – зменшення тертя в вузлах і зносу деталей машин.
2. Класифікація
2.1 По агрегатному стану:
Тверді – графіт, іодид кадмію та ін..
Напівтверді (консистентні)- літол, фіол, солідол, графітна та ін..
Рідинні – маторні, трансмісійні, машинні і ін..
2.2 По матеріалу основи – мінеральні (углеводні), синтетичні, напівсинтетичні.
3. Масла (мінеральні)
3.1 Мінеральні – нафтового походження. Основою моторних масел є масляний дистилят, який одержують шляхом вакуумної визгони нафти при t°-рі ~ 450° C. Для покрашення експлуатаційних властивостей в масляні дистиляти вводять різні добавки (присадки) до 4,0 % на масі, а саме: - протипінні, миючи, антикорозійні, протизадирні, в`язкі та ін..
3.2 Маркування масел.
Наприклад: М8В, М10Г1, М12Г2, М63/10Г1 та ін.,
де М- моторне; 6,8,10,12 – кінематична в`язкість (в сантистоксах при 100° С); В, Г- індекс якості по ступеню форсування ДВЗ; 1- для бензинових двигунів, 2- для дизелів.
3.3. Деякі показники мінеральних масел .
3.3.1 Кінематична в`язкість, (ССт при 100º С) – 6-12*
3.3.2 Температура застигання, °С - -15-40
3.3.5 Миючи властивості, бали – 0,5-1,5
4. Трансмесійні масла (мінеральні)
Більш в`язки ніж моторні. Застосовуються в механізмах і агрегатах трансмісій.
Маркування: ТАп- 15В; ТСп-15К, ТАд-17І та ін..
(Т-трансмісійне, А-автомобільне, п-комплексна присадка; 15,17-індекс в`язкості; В.К., І – бренд заводу – виготовнику.
5. Синтетичні масла і мастила.
Це масла і мастили нового покоління. Їх одержують шляхом сінтеза органічних і елементно-органічних з’єднань з вуглеводної сировини. Вони відрізняються великою в’язкістю та стабільністю і великим терміном служби. Період заміни синтетичних моторних масел досягає 160 тис.км. Вони відрізняються по базовому осімічному складу, наприклад – вуглеводні (напівсинтетичні); хлор-, хлор-фтор-, кремній органічні та ін..
Найбільш якісними і дорогими (до 20 дол./літр)є масла і мастила США, Японії і Німеччини, а саме:
Mobil, Shell, Helix - США;
ENEOS, NOC - Японія;
KROL, ALFA - Німеччина;
Азмол, Лукойл, Луксойл - Україна.
SAE 10W-30
SAE 15W-40
США
Shell Helix 10W-30
Shell Helix Ultra 5W-30,
де SAE суспільство інженерів автомобільного транспорту
10,15 – індекс в`язкості (до -10, -15°С)
W – Winter – зимнее
30, 40 – температура °С, до який масло зберігає свої властивості.
Японія ENOS SUPER CASOLINE SAE 10W-40
Европа KROL ALFA 10W-40 – легкові автомобілі
ALFA 15-W-50 – вантажні автомобілі
А2-96, А4-98, А5-2002- бензинові автомобілі
В1-96, В4-98, В5-2002 – дизельні автомобілі
Приклади позначення трансмісійних синтетичних мастил:
США: зимні масла літні масла
ВАТ Азмол Україна: 75W-90 GL-5 PLATINYM (1л-78грн.)
Приклади позначення консистентних мастил
ВАТ «Азмол» Шрус- 4
м.Бердянськ Адринон №158
Експерт-товарознавець Данилова Д.А.
6 главных преимуществ установки ГБО!