НЕДОЛІКИ ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ – ПРИЧИНИ ДТП. РЕГУЛЮВАННЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
 

 

 Аналіз дорожньо-транспортних подій показує, що в більшості випадків їх причиною стають порушення водієм вимог Правил дорожнього руху (далі ПДР). Однак існують інші фактори, що можуть спричинити ДТП, одними з таких є недоліки у нормативних документах і в організації дорожнього руху, які є суперечливими та мають неоднозначне тлумачення і розуміння з боку учасників дорожнього руху. Ці недоліки створюють передумови для помилкових дій водіїв транспортних засобів в дорожніх ситуаціях, та ускладнюють проведення оцінки таких дій учасників дорожнього руху.

 

Положення ПДР, що стосуються регулювання дорожнього руху,викладені у поточній редакції таким чином, що створюють передумови для їх різного тлумачення водіями транспортних засобів та прийняття ними помилкових і небезпечних дій, що в свою чергу, може стати причиною ДТП в конкретній дорожній ситуації. 

 

Зокрема, у п. 8.1 ПДР [1] вказано, що регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.У п. 8.3 (зі змінами № 111 від 11.02.2013)ПДР [1] зазначено, що сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків і є обов’язковими для виконання.Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливого, мають перевагу перед дорожніми знаками пріоритету (зображення 1-3).Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.

 

 

Зображення 1. Перевага сигналів регулювальника над заборонними дорожніми знаками.

 


Зображення 2. Перевага сигналів регулювальника над наказовими дорожніми знаками.

 

 

 


 

Зображення 3. Перевага сигналів світлофору над дорожніми знаками пріоритету. 

Отже з наведених вимог ПДР слідує, що сигнали регулювальника мають перевагу передсигналами світлофорів та всімадорожніми знаками, а сигнали світлофора мають перевагу лише перед дорожніми знаками пріоритету. Хоча завдання сигналів регулювальника та системи автоматичного регулювання (світлофорних об’єктів) є однаковими –розподіл транспортних потоків по різних напрямках.

Норма п. 8.3 ПДР щодо виконання водіями та пішоходами додаткових вимог регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки, є не зрозумілою, оскільки за вимогами частини 1 цього ж пункту слідує, що сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами всіх дорожніх знаків і є обов’язковими для виконання, отже в даному випадку, для руху водіїв у забороненому, відповідними дорожніми знаками, напрямку додаткові сигнали регулювальником можуть не застосовуватись. Тому трактовка п. 8.3 ПДР є суперечливою.

У п. 16.1. ПДР [1] вказано, що перехрестя, де черговість проїзду визначається сигналами світлофора чи регулювальника, вважається регульованим. На такому перехресті знаки пріоритету не діють. У разі вимкнення світлофора або його роботи в режимі миготіння сигналу жовтого кольору та відсутності регулювальника перехрестя вважається нерегульованим і водії повинні керуватись правилами проїзду нерегульованих перехресть та установленими на перехресті відповідними дорожніми знаками (зі змінами № 860 від 15.11.2017).

Отже з трактовки п. 16.1 ПДР слідує, що при умові роботи на перехресті регулювальника чи світлофора, на такому перехресті не діють лише знаки пріоритету, що знову суперечить вимогами п. 8.3 ПДР.

Дані невідповідності та суперечності у вимогах ПДР можуть призвести до помилкових дій водіїв при проїзді регульованих перехресть за сигналами регулювальника. Також норма вимог п. 8.3 ПДР стосовно того, що сигнали регулювальника мають перевагу перед усіма дорожніми знаками, а не лише перед знаками пріоритету, може загрожувати безпеці дорожнього руху та створити небезпечну дорожню ситуацію, адже наприклад встановлений на перехресті заборонній знак 3.21 «В’їзд заборонено»[1] зазначає, що: «забороняється в’їзд усіх транспортних засобів з метою:

– запобігання зустрічному руху транспортних засобів на ділянках доріг з одностороннім рухом;

– запобігання виїзду транспортних засобів назустріч загальному потоку на дорогах, позначених знаком 5.8;

– організаціївідокремленогов’їзду і виїзду на майданчиках, щовикористовуються для стоянки транспортнихзасобів, майданчикахвідпочинку, автозаправнихстанційтощо;

– запобіганняв’їзду на окремусмугуруху, при цьому знак 3.21 повинен застосовуватись разом з табличкою 7.9.(№ 111 від 11.02.2013);

– запобігання в’їзду на дороги, що безпосередньо простягаються у межах прикордонної смуги до державного кордону і не забезпечують пересування до встановлених пунктів пропуску через державний кордон…(№ 161 від 22.03.2017)».

 

Отже,при умові подання на перехресті регулювальником сигналу,що дозволяє руху напрямку встановленого заборонного знаку, водій може розцінити, що йому дозволено не виконувати вимогу заборонного дорожнього знаку та продовжить рух у тому напрямку, опинившись при цьому на приклад на дорозі з одностороннім рухом розташовуючись у зустрічному напрямку. 

 

           Для усунення суперечності у вимогах ПДР стосовно регулювання дорожнього руху, уникнення непорозумінь, спричинених різними трактуваннями та запобігання виникнення можливих небезпечних ситуацій на дорогах, пропонується викласти п. 8.3 Правил дорожнього руху у такій редакції: «Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків пріоритету і є обов’язковими для виконання.

Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливого, мають перевагу перед дорожніми знаками пріоритету.

 

 

Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки».

Автор статьи - авто-эксперт Науменко В.В.

Читаем ДОСЛІДЖЕННЯ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ МІЖ ТРАНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ І ПІШОХОДАМИ З ТОЧКИ ЗОРУ НОРМАТИВНИХ АКТІВ В СФЕРІ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ

Яндекс.Метрика Всплывающее окно с помощью jQuery Всплывающее окно с помощью jQuery

Бардачок - Запорожье,,,